In vier stappen

Naar een vruchtbare en vitale toekomst van jouw organisatie

Werkwijze

In vier sessies werken we toe naar een complete tailor made strategie voor het verduurzamen van jouw organisatie. Je weet wat de kansen en bedreigingen zijn, waar je grootste impact zit, hoe je die zo positief mogelijk kunt maken en hoe je dit verhaal naar de buitenwereld gaat vertellen.

De workshops worden in een vaste logische volgorde aangeboden. Ze worden voorafgegaan door een startsessie met de directie en/of het mt. Je kunt zelf bepalen hoeveel workshops er worden afgenomen, iedere workshop staat op zichzelf maar is tegelijk een vervolg op de voorgaande en biedt meer verdieping. Zo bepalen jullie zelf het tempo, de diepgang en het budget.

De business en de boom

In de workshops brengen we niet alleen samen de input, de output, de kansen en de bedreigingen in beeld, maar kijken we ook naar de organisatie zelf en het systeem waarin de organisatie opereert. Hiervoor gebruiken we de boom en het bos als metaforen. We kijken niet alleen naar de makkelijk zichtbare delen van de organisatie (alles wat bovengronds groeit) maar ook naar de minder zichtbare delen (de wortels).

Een boom kan alleen groeien en bloeien als zijn wortels sterk zijn, net zoals een bedrijf op lange termijn alleen succesvol kan zijn als de onzichtbare structuren en verbindingen sterk en gezond zijn. Deze inventarisatie van de verschillende onderdelen en het heldere beeld dat hieruit ontstaat, geeft richting aan de te formuleren strategie en de daaruit voortvloeiende doelen en KPI's voor de korte en lange termijn.

de business en de boom

Wat levert het op?

Alle neuzen dezelfde kant op, samen bepalen we het ambitieniveau
★ Inzicht in de sterke en zwakken punten van de organisatie
★ Inzicht in de positieve en negatieve impact van de organisatie
★ Inzicht in hoe de organisatie zich verhoudt tot de omgeving
★ Inzicht in de kansen en bedreigingen op korte en lange termijn
★ Een visie voor de toekomst en een meerjarenplan om daar naar toe te werken

En waarom zou je dat willen?

✔ Klanten kiezen voor jou omdat je een goed verhaal hebt
✔ Klanten kiezen voor jou omdat je de nodige data op orde hebt
✔ Je krijgt betere voorwaarden bij financiers
✔ Je marktpositie versterkt, je wordt gezien als een innovatieve speler
✔ Je ervaart betere relaties met overheden en controlerende instanties, omdat je voldoet aan wet- en regelgeving of een plan hebt om daar aan te gaan voldoen
Je vindt makkelijker personeel: steeds meer werknemers kiezen bewust voor een duurzame werkgever
✔ En last but zéker not least: Je weet hoe je de impact van jouw organisatie zo positief mogelijk maakt!